Overview
Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Pantheon — 2.1928 = Jg 1.1928

DOI Heft:
Hekler, A.: Torso einer männlichen Gewandstatue
DOI Heft:
Siren, Osvald: The chinese Pavilion of C.T. Loo & Co and its fresco paintings
DOI Seite / Zitierlink:
https://doi.org/10.11588/diglit.57095#0242

DWork-Logo
Überblick
Faksimile
0.5
1 cm
facsimile
Vollansicht
OCR-Volltext
TORSO EINER MÄNNLICHEN GEWANDSTATUE
IM MUSEUM DER SCHONEN KÜNSTE ZU BUDAPEST

Dieser kostbare Rest eines attischen Grabmales
stammt nach verläßlichen Angaben aus der Nekro-
pole von Velanideza. Die großartig angelegte, nach
rechts sich öffnende Gestalt stand ursprünglich wohl
nicht vereinzelt, sondern mit anderen Figuren zu
einer Gruppe verbunden in einer Nische. Die ein-
dringliche Charakteristik des individuellen Körper-
baues mit der schlaffen, fleischigen Brust, die ein-
gehende, meisterhafte Schilderung der mit Brüchen
und Liegefalten reichlich ausgestatteten und unter
der linken Hand überzeugend auseinanderquellen-
den Stoffmasse weisen auf die letzte Blütezeit der
griechischen Grabmalkunst unmittelbar vor dem
Luxusverbot desDemetrios vonPhaleron (316v. Chr.).
In dem von schlichter Größe und packender Natur-

nähe erfüllten Torso haben wir einen Vertreter jener
Richtung der griechischen Plastik vor Augen, die
unter vollem Verzicht auf dekorative Gefälligkeit,
eine von Charakterkraft erfüllte Monumentalisie-
rung der Bilderscheinung anstrebte. Die reifste
Lösung hat dann einige Jahrzehnte später Poly-
euktosmitseinerDemosthenesstatue geliefert. Durch
die meisterhafte, programmatische Stoffbehandlung
hat derTorso von Velanideza Anspruch darauf, nicht
nur als künstlerische Leistung, sondern auch als stil-
geschichtliches Dokument außerordentlich hoch be-
wertet zu werden. Wie so häufig bei Denkmälern
der griechischen Kunst, sind wir auch diesmal nicht
in der Lage, für das Bildwerk einen Meisternamen
vorzuschlagen. A.Hekier

THE CHINESE PA VI LION OF C. T. LOO CO. AND ITS
FRESCO PAINTINGS
BY OSVALD SIRfiN

The new installations of C.T. LOO &. Co in Paris
are remarkable not only as an object of curiosity
but also because they open to the students an
opportunity to become better acquainted with
Oriental Art than before has been possible in Paris.
The building is called a Chinese pavilion and the
fashion of it is, to say the least, more foreign than
traditional; it does retain some elements of Chinese
architecture such as the rosy colour, the curved
roofs laid with green tiles, and the balustrades in
a kind of lei-wen pattern. Such a creation invites
more easily to criticism than to praise, but it is not
our concern to dwell here on the architecture of
the building; it is perhaps better to wait for some
years before passing a verdict on its merits.
The inferior is devided in no less than five storeys,
all decorated and furnished in Chinese style, though
with highly varied motifs and exhibits. Strictly
speaking, the visitor has here an opportunity to
pass through some of the most important periods

of Chinese art, though no rigorous sequence of
historical epochs has been attempted.
After one has passed through the large entrance
doors which come from some princely mansion in
China, one should not stop in the big hall with
the frescoed walls but rather descend into the
basement which is in part arranged into a kind of
Buddhist temple cave, intended for the exhibition
of larger pieces of religious sculpture. This room
of moderate size, with an oblong octagonal plan,
has a ceiling which is an enlarged copy of the
vault in one of the caves at T’ien Lung Shan; the
decorative motifs consist here of soaring apsaras
around a lotus flower. The frieze motifs on the
upper part of the walls are however borrowed from
stone reliefs of the Han period, and some of the
niches in which the sculptures are placed, are
framed by ornamental borders of the same period,
combined with arches copied from some caves at
Yün Kang (6th Century). With the aid of a very

544
 
Annotationen