Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 39.1977

Recenzje - Polemiki
Drėma, Vladas: Materiały do historii sztuki Wielkiego Księstwa Litewskiego

RECENZJE

POLEMIKI

YLADAS DREMA

MATERIAŁY DO HISTORII SZTUKI WIELKIEGO KSIĘSTWA LITEWSKIEGO
Na marginesie Słownika Jezuitów artystów S. Bednarskiego, J. Poplatka, J.Paszendy,Krakowi972.
Wyd. Apostolstwa Modlitwy

Dawno oczekiwany, a bardzo solidnie i klarownie opraco-
wany słownik artystów Towarzystwa Jezusowego, działa-
jących na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej, nareszcie stał
się dostępny dla naukowców służąc obfitymi i konkretnymi
informacjami historycznymi. Historycy sztuki litewskiej szcze-
gólnie wdzięczni są Autorom tego Słownika, że uwzględnili
w swojej pracy obfite materiały archiwalne, dotyczące daw-
nych ziem Wielkiego Księstwa Litewskiego. Słownik stał się
nieodzownym i podręcznym informatorem, zarówno w pra-
cach konserwatorskich wielu zabytków architektury i sztu-
ki litewskiej, powstałymi pod auspicjami zakonu jezuitów,
jak w pracach naukowych.
Należy zauważyć, iż Autorzy Słownika zastosowali ściśle
naukowe kryteria w ocenie poszczególnych zjawisk i działa-
czy. Sprostowali wiele błędnych lub wątpliwych ocen twór-
czości licznych artystów, ocen opartych dotąd nierzadko na
subiektywnych domysłach albo na wątpliwych hipotezach
wysuwanych przez różnych autorów. Udało się m.in. usta-
lić, że nie byli architektami, jak sądzono dotychczas: Paweł
Boksza, Sebastian Lamchius, Piotr Necel, Jacek Ptak, Józef
Sadowski, Szpakowski.
Ostateczna redakcja wyłączyła wszakże ze Słownika wie-
lu budowniczych, nie podając przy tym swoich na to uzasad-
nień, ani w biogramach, ani też w przedmowie do Słownika
(bardzo ciekawie i wyczerpująco zresztą opracowanej). Są
to tzw. prefecti fabricae. oraz ich sociuszowie. W Słowniku
określono jedynie ogólnikowo ich obowiązki i kwalifikacje
(s. 44—45, 71), zastrzegając, że obowiązki te bardzo często
Wykonywali i zawodowi architekci w formie nadzoru autor-
skiego. Należało jednakże przeprowadzić między nimi selek-
cję ze względu na ich przygotowanie artystyczne, tym bar-
dziej, iż wielu z nich weszło już do literatury naukowej. M.
Morelowski w swojej pracy o baroku wileńskim1, którą auto-
rzy Słownika uznali za źródłową, pierwszy opublikował
dane o tego rodzaju pracownikach, udzielone mu łaskawie
przez jednego z autorów Słownika —■ Stanisława Bednarskie-
go. Tym bardziej ostateczna redakcja Słownika była zobowią-
zana do ostatecznego wypowiedzenia się w tej kwestii. Nadal

1 M. MORELOWSKI, Znaczenie baroku wileńskiego XVIII stulecia,
Wilno 1940.

pozostaje nierozstrzygnięte, których z wielu znanych z na-
zwiska pracowników uważać należy za funkcjonariuszy ad-
ministracyjnych, a których trzeba włączyć do spisu twórców
artystycznych. Należą do nich m.in.: Jan Audycki (1715),
Bakanowski (XVIII w.), Jakób Bartsch (zm. 4.IX.1710),
Michał Bereśniewicz (1689—99), Adam Bielewicz (1714), Mi-
chał Bronisz (1707), Jerzy Brużewicz (1678), Hieronim Dzie-
wałtowski (1676—-83), Jan Jodkiewicz (1698—99), Michał
Kaczanowski (1714), Michał Kamiński (1697), Michał Ko-
siński (1714), Jan Malewicz (1714), Jakób Marąuart (1641—
-—1719), Mikołaj Miniatt (1680), Jan Mogilnicki (1709—10),
Teodor Nosilski (1677), Olizarowicz (1686—87), Stanisław Pa-
cewicz (zm. 1664), Stanisław Rakowski (1677), Konrad Ter-
piłowski (1686—-87), Jan Trlęski (1667—-68), Adam Wen-
dacki (1680), Marcin Wróblewski (1682), Stefan Wysocki
(1677—-84), Józef Zawistowski (1682—83), Paweł Żerański
(1715). Nasuwa to poważne wątpliwości, jeżeli nie co do wszy-
stkich Wymienionych, to przynajmniej do wielu z nich. Obo-
wiązki nadzoru budowlanego powierzano zwykle osobom
dobrze obytym z zawodem i wykształceniem architekta, o czym
świadczą niżej podane w uzupełnieniu sylwetki litewskich je-
zuitów, zaangażowanych w działalność architektoniczną.
Kategoryczne stwierdzenie, że Paweł BOKSZA nie wy-
konywał sam prac architektonicznych, byłoby chyba przed-
wczesne w obecnym stanie badań. Istnieje wprawdzie pod-
pisany przez niego jeden rysunek, ale jest to praca bardzo
niedołężna i schematyczna, przedstawiająca tylko „ideę” do-
datkowych zabudowań w Akademii Wileńskiej z 1582 r.2.
Natomiast nie znajdujemy W niej niczego, co by świadczyło
o zawodowym pojmowaniu istoty i wyrazu architektury
u autora.
Najpewniej Boksza był autorem wielu innych podobnych
„idei”. Porównując charakter rysunku i pisma Bokszy z in-
nymi podobnymi rysunkami, możliwe jest przypisanie mu
także rysunku rozbudowy nowicjatu św. Ignacego w Wilnie3.
Dają się tu wyróżnić z łatwością dwie ręce w wykonaniu: jed-
na z nich bardziej doświadczona i pewna zarysowuje w pla-
2 J. YALLERY-RADOT, Le recueil de plans d’edifices de la Com-
pagnie de Jesus, Paris 1960, s. 331.
2 Ibidem, s. 334, nr 1082.