Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 47.1985

Kronika
Lameński, Lechosław: Sacrum I sztuka: (18-20 X 1984 Rogóźne K/Lublina)

KRONIKA

II. 1. Uczestnicy sesji „Sacrum i sztuka”; od lewej: Jan Białostocki, Mieczysław Porębski,
Jadwiga Jarnuszkiewicz, Jerzy Nowosielski, Jacek Woźniakowski (przemawia), Lechosław
Lameński, Krystyna Zwolińska, Nawojka Cieślińska, Maria Poprzęcka, Elżbieta Grabska-
-Wallis, Marek Rostworowski, Krzysztof Kłopotowski, Jacek Waltoś, Stanisław Rodziński,
Władysław Stróżewski i Tadeusz Chrzanowski. Fot. J. Kolasa.

strzenna na nowe założenia: liturgii i duszpasterstwa;:
Andrzej K. Olszewski,. Próba typologii współczesnych
kościołów w Polsce (komunikat) i Jacek Sempoliński,
Czy wierzący może być artystą?; dzień drugi — Mie-
czysław Porębski, Rola artysty jako przekaziciela in-
formacji o sacrum; Elżbieta Grabska-Wallis, Woale.
Ewy Kuryluk. Niepokoje gatunkowe wobec ekspresji
cierpienia (komunikat); Wiesław Juszczak, Sztuka
wobec mistyki apofatycznej; Andrzej: Kostołowski,
Przykłady sacrum chrześcijańskiego w angielskim
ogrodzie krajobrazowym; Stanisław Rodziński,.; O lai-
cyzacji sztuki sakralnej; . Krystyna Czerni, Antysa-
crum, czyli o konflikcie współczesnej sztuki z religią
oraz ks. Andrzej Przekaziński, Postulowana funkcja
muzeum diecezjalnego (głos w. dyskusji). Wspomnia-
ne polemiki, które w całości wypełniły przedpołud-
nie trzeciego dnia obrad, odbywały się w pozostałych
dniach w dwóch-turach: popołudniowej i wieczornej
(przy lampce wilia).' Wzięli, w nich udział.—- obok,
autorów referatów Jacek Waltoś, Jerzy Nowosiel-

ski, Stefan. Sawicki. Elżbieta Wolicka, ks. Marek Sta-
rowieyski, Hanna Szczypińska, Janusz Bogucki, Mał-
gorzata. Mazurczak, Krzysztof Kłopotowski, Marek
Rostworowski, Irena Sławińska, o. Mieczysław Wita-
lis, Henryk Waniek, Anna Grocholska, Anna Grabska,
Przemysław Brykalski, Maria Poprzęcka. i Teresa
Stankiewicz.
Zdając sobie sprawę ze złożoności poruszanych
problemów filozoficzno-estetycznych i niemożności ich
rozwiązania, a nierzadko nawet wyjaśnienia na jed-
nej trzydniowej sesji, dyskutanci ograniczyli wnioski
końcowe do zagadnień podstawowych wymagających
natychmiastowego i długofalowego działania. Stwier-
dzono bezwzględną potrzebę dokumentacji współczes-
nej sztuki religijnej (kościelnej) poprzez utworzenie
przy Akademii Teologii Katolickiej (pierwsze próby
Andrzeja K. Olszewskiego nie spotkały się jak dotąd
z należytym odzewem i zainteresowaniem ze strony
kleru) lub Katolickim Uniwersytecie Lubelskim ośrod-
ków badawczych, które nie tylko byłyby zorientowa-

17Q