Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 17.1955

Nr. 2
Ruszczyc, Janina: Konstytucja 3 maja 1791 r. w grafice XVIII wieku

KONSTYTUCJA 3 MAJA 1791 R. W GRAFICE POLSKIEJ XVIII W.

tura w 1792 r. odrysował i wysztychował tę scenę (il.
12). Własnym jego wkładem do tej pracy jest deli-
katność rysunku, nerwowość kreski i wibracja światła
i powietrza, którą udało się artyście uchwycić przy
zastosowaniu techniki akwaforty.
Inaczej widzi ten historyczny moment Taubert32
znajdując się na parterze wśród najgęściej stłoczonych
posłów przy tronie królewskim (il. 13). Scenie jego
brak szerokiego rozmachu i bardziej całościowego uję-
cia, dominują widziane z bliska momenty rodzajowe
i anegdotyczne, zanika nastrój wielkiego wydarzenia
historycznego. W rysunku poszczególnych postaci wi-
doczna jest skłonność artysty wywodząca się z malar-

32 Miedzioryt rylcem, wym.: 33,6 X 25,8 cm, sygn.:
„G. Taubert infen: [!] et delini:“ „J.F.Bolt sculp.
poniżej napis: „Sławie Króla i Narodu z Rewolucyi
Dnia 3go Maja 1791. | Poświęca przytomny Gustaw
Taubert.“ Do ryciny dołączona jest kartka papieru
z napisem atramentem: „Kónig von Polen, Stanislaus
Poniatofsky, [!] beschwórt | die neue Constitution
vor den versamleten [1] Standen, | im Reichstag-

stwa miniaturowego i przyzwyczajenie do precyzyj-
nej charakterystyki rysów twarzy. Taubert zaopatrzył
swą rycinę w metrykę, w której stwierdza, że rysu-
nek swój dał w 1792 r. do sztychowania Boltowi. Są-
dząc z treści tej zapiski miało to miejsce już po tra-
gicznych wypadkach w Polsce, gdy rządy objęła Tar-
gowica.
Tak więc rycina ta zamyka cykl sztychów na te-
mat Konstytucji wykonanych przez naocznych świad-
ków tych wielkich dni. Sztychy te są dla nas świa-
dectwem wydarzeń historycznych a jednocześnie wno-
szą niejedną informację do historii kultury polskiej
ostatnich lat Oświecenia.

Sale zu Warschau den 3-o May 1791. | Ais Auge-
zeuge von dieser — in seinen nachherigen | — trau-
rigen: und merkwurdigen Folgen- [słowo nieczytel-
ne], nahm ich Veranlassung, diesen Akt: samt treuer
Abbil | =dung des Saals —- zu Zeichnen; und 1792 —
wo ich selbst in | Berlin war, von Bolt in Kupfer
stechen. | Gus. Taubert.“ w zb. Muzeum Narodowe-
go w Warszawie, Gab. Rye. Gr. Pol. 4300.