Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 47.1985

Mączyński, Ryszard: Warszawska konfesia rzymskich me̜czenników

RYSZARD MĄCZYNSKI

II. 4. Konfesja św. Jana Kaniego w kościele św.
Anny w Krakowie. Fot. A. Wojtarowicz.

Dotychczas wspomniano tylko o relikwiach śś.
Pryma i Felicjana ofiarowanych pijarom przez Wła-
dysława IV. . .
Legendarne żywoty obu męczenników głoszą, iż
bracia — starszy Felicjan i nieco odeń młodszy Prym,
partycjusze rzymscy — przez długi czas żyli w błę-
dach pogaństwa26. Nawróceni cudownym sposobem,

oddali się uczynkom miłosiernym wśród ubogich
współwyznawców i szerzeniu prawd Chrystusowych,
za co zostali uwięzieni przez cesarzy Dioklecjana i
Maksymiana. Męstwo okazane w obliczu tyranów
spowodowało, że odesłano ich do Promotusa •—■ wiel-
korządcy nometańskiego, który uchodził za najzapa-
miętalszego wroga chrześcijan i znany był z mąk
najokrutniejszych jakie na nich wynajdował27. On
to właśnie, by skłonić Pryma i Felicjana do odstą-
pienia wiary, wtrącił ich do lochu i morzył głodem.
Gdy ten zabieg nie poskutkował, rozdzielił braci,
starszego przeznaczając na tortury. Felicjan przybity
gwździami do drzewa i przez trzy dni biczowany,
najgorsze męki przetrwał żarliwie się modląc. Młod-
szego usiłowano załamać mówiąc mu, iż brat jego
porzucił nową religię, lecz kiedy uprzedzony przez
anioła Prym temu nie uwierzył, został obity kijami,
udręczony ogniem, a wreszcie napojony roztopionym
ołowiem. Heroizm z jakim więźniowie znosili katusze
zadziwił Promotusa, rozkazał więc rzucić braci na
pożarcie wygłodzonym lwom i niedźwiedziom, które
jednak nie tylko, że nic złego im nie zrobiły, ale
nadto ukorzyły się przed nimi, a nawet dzieliły z
nimi swą strawę28. Przerażony tym cudownym fak-
tem oprawca wydał ostateczny wyrok ścięcia Pryma
i Felicjana, co nastąpiło dnia 9 czerwca około 300
roku29. Ciała zamordowanych w nocy chrześcijanie
z wielką czcią (...] pogrzebali, przez dni trzydzieści
na onym miejscu hymny i psalmy śpiewając. Nad
grobem ich potem, gdy ustało prześladowanie, chrześ-
cijanie ich imieniem kościół czternaście mil od Rzy-
mu [w Nomentum] zbudowali, spodziewając się przez
przyczynę ich dostąpić miłosierdzia Pana naszego
Jezusa80. W VII wieku za sprawą papieża Teodora I
(642—649) szczątki obu męczenników przeniesiono do
rzymskiej świątyni S. Stefano Rotondo31, zaś tysiąc
lat później trafiły one do kaplicy pijarów warszaw-
skich.
Do Polski przywiózł je Władysław Waza wracając
w 1625 roku ze swej peregrynacji po krajach Europy
Zachodniej. Podczas pobytu w Rzymie królewicz ra-
dził się mnie —• pisał Albrycht Stanisław Radziwiłł
— chcąc wyprosić u papieża relikwie śś. Pryma i Fe-
licjana, w których dniu się rodził. Ojciec Święty

26 Podstawowe kompendium wiedzy na temat śś. Pryma
i Felicjana stanowi rozdział w dziele: Acta sanctorum. Ju-
nt. Ex latinis et graecis aliarumąue gentium monumentis...
collecta.,., t. II, Antyerpiae 1698, s. 149—154. Nieco odmien-
na w szczegółach wersja ich dziejów została w Polsce spo-
pularyzowana wielokrotnie wznawianą pracą P. SKARGI,
Żywoty świętpch Starego y Nowego Zakonu na każdy
dzień przez cały rok..., Kraków 1603 (wyd. IV), s. 502—
—504.
” PROKOP [J. LESZCZYŃSKI], żywoty świętych pań-
skich na wszystkie dni roku, t. II, Warszawa 1882, s. 475.
2’ W. NIEDZWIEDZKI, Z pamiątek Warszawy, „Kurier
Warszawski” LXXXVIII, 1908, nr 129, s. 5.

28 Poszczególne opracowania nie są zgodne co do rocz-
nej daty śmierci śś. Pryma i Felicjana (wskazują rok 286,
287, bądź 297). Acta sanctorum... (o.c., s. 152), a także naj-
nowsze leksykony poprzestają na bardziej ogólnikowej in-
formacji, iż rzecz miała miejsce za czasów Dioklecjana
(284—305), zob.: L. REAU, Iconographle de l’art chrćtien,
t. III, Iconographie des saints, cz. 3, Paris 1959, s. 1120,
s. v.: Prime et Feticien oraz L. SCHUTZ, Primus und
Felicianus [w:] Lexikon der christlichen Ikonographie. Pod
red. W. BRAUNFELSA, t. VIII, Rom 1976, szp. 224.
’• SKARGA, o.c., S. 504.
S1 Zob. Acta sanctorum ..., o.c., s. 149—150.