Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 47.1985

Mączyński, Ryszard: Warszawska konfesia rzymskich me̜czenników

RYSZARD MĄCZYŃSKI

II. 18. Ornament na fryzie ołtarza Słomczyńskiego.
Fot. W. Wolny.

pasów postumentu (il. 22a, b). Masywne taśmy w
płycinach cokołów tylnej pary kolumn cyborium,
choć pozbawione już karbowania, bliższe są dekoracji

ołtarza łowickiego (il. 19, 21a), natomiast delikatniej-
sze w płycinach cokołów kolumn frontowych, mimo
cęgowych przecięć, pod względem formalnym wyka-
zują podobieństwo do taśm zdobiących ołtarze kar-
melickie (il. 20, 21b). W porównywanych obiektach
w sposób zbliżony uzupełniono ornament bujnymi
liśćmi akantu „wyrastającymi” jakby z brzegów
taśm; może jedynie w konfesji roślinne dodatki od-
znaczają się nieco większą mięsistością. Wskazane
analogie stają się bardziej oczywiste w zestawieniu
dekoracji baldachimowego cyborium z wyrafinowa-
ną, a tym samym odmienną, wstęgowo-cęgową —
ułożoną w ozdobne kratownice z niewielką ilością
elementów towarzyszących —■ ornamentyką ołtarzy
późniejszych w obu kościołach misjonarskich (il. 19,
20, 21c).
Konfesję rzymskich męczenników zdobią również
festony kwiatowe — udrapowane na hełmie i zwie-
szające się z fryzu („podtrzymywane” przez parę
aniołków) — ulubiony motyw sztuki barokowej. W

II. 19. Płycina cokołu tylnej kolumny ołtarza
Słomczyńskiego. Fot. W. Wolny.

II. 20. Płycina cokołu frontowej kolumny ołtarza
Słomczyńskiego. Fot. W. Wolny