Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 47.1985

Kronika
Marowińska, Agnieszka: Wystawy: Symbolizm w Polskim Larastwie 1890-1914: Rok 1913: wkład polski i europy środkowej w szetuke̜ i literature̜ światowa̜ (30 VII-23 IX 1984 Detroit, USA)

KRONIKA

dolary. Ogromnym zainteresowaniem . wystawa cie-
szyła się oczywiście wśród obywateli amerykańskich
polskiego pochodzenia i osób, które z rozmaitych
względów, rodzinnych, sąsiedzkich czy towarzyskich
miały jakieś polskie sentymenty. Ich reakcje były
zróżnicowane: od wzrostu poczucia dumy i radości
z przypomnienia czy poznania polskich obrazów, po
rozczarowanie, że nie było na wystawie płócien Ma-
tejki, Kossaka i Brandta. Detroit stanowi jedno
z największych i najstarszych w Stanach Zjednoczo-
nych skupisk polonijnych, żywa tradycja polskiej
kultury jest w tym ośrodku jednak pogrążona w
przeszłości dawniejszej niż przełom stuleci. Polscy
Amerykanie, czy amerykańscy Polacy nie byli świad-
kami czasów, kiedy w Polsce dokonywało się prze-
wartościowanie i wielkie odkrycie sztuki z około
1900 roku, a swoim dzieciom, urodzonym w Ame-
ryce, nadal przekazują oni ów historyczny już dziś
obraz polskiej kultury. Stąd więc publiczność tak po-
lonijna, jak i amerykańska, odkrywała dopiero pol-
ską sztukę przełomu wieków.
Spotkania w Instytucie Sztuki w Detroit ze zwie-
dzającymi gromadziły wyjątkowe tłumy. Dwa takie
spotkania prowadziła Agnieszka Morawińska; jedno
poświęcone zostało polskości polskiego symbolizmu,
drugie — wizjom ogrodów w obrazach sybolistów.
Dwie prelekcje dotyczące obrazu kobiety w malar-
stwie polskiego symbolizmu wygłosiła Julia Henshaw,
kierownik działu wydawnictw Instytutu Sztuki w
Detroit, która pracując przez wiele miesięcy nad re-
dakcją katalogu stała się gorącą wielbicielką polskie-
go malarstwa. Pod koniec trwania wystawy, 21 wrześ-
nia, jej amerykański komisarz J. Patrice Marandel

miał uroczysty, wieczorny wykład publiczny zatytuło*
wany Symbolizm polski na tle symbolizmu europej-,
skiego.
Z wystawą zbiegło się — zorganizowane przez
Amerykańską Radę Towarzystw Naukowych (Ame-
rican Council of Learned Societies — ACLS), we
współpracy z Instytutem. Sztuki Polskiej Akademii
Nauk, przy finansowym poparciu Rady Międzynaro-
dowych Badań i Wymiany Naukowej (International
Research and Exchanges Board — IREX) — sympo-
zjum pod tytułem Rok 1913: wkład Polski i Europy
środkowej w sztukę i literaturę światową (1913: Cen-
tral European Contribution to the Modern Moue-:
ment). Gospodarzem sesji był Instytut Sztuk w De-
troit, a obradom przewodniczył J. Patrice Marandel.
W ciągu jednego, bardzo .pracowitego dnia wygłoszo-
no dziesięć referatów. Robert Rosenblum z New
York University operując bardzo bogatym zestawem
ilustracji mówił o wspólnych wątkach tematycznych
i rozwiązaniach formalnych, jakie pojawiły się w
sztuce polskiej, skandynawskiej, fracuskiej, angiel-
skiej; belgijskiej, szwajcarskiej, austriackiej i nie-
mieckiej przełomu wieków. Odczytano referat. Świat
modernizmu, nieobecnego na sympozjum. : Wiesława
Juszczaka z Instytutu Sztuki PAN poświęcony dys-
kusji nad terminami i pojęciami stosowanymi do zja-
wisk zachodzących w polskim malarstwie około 1900
roku. Wystąpienie Agnieszki Morawińskiej Polskość
polskiego symbolizmu. O trudnościach interpretacji
miało na celu pokazanie — na jednym tylko przykła-
dzie serii Widoków na Kopiec Kościuszki Stanisława
Wyspiańskiego — związków polskiej sztuki z histo-
rycznym kontekstem i wynikającego z nich ukrytego

II. 3. Wystawa „Symbolism in Polish Painting”.