Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 56.1994

Nr. 3
Pietrusiński, Jerzy: "Herzöge und Heilige - Das Geschlecht der Andechs-Meranier im europäischen Hochmittelalter" (Ksia̜że̜ta i świe̜ci - ród Andechs-Meran w europejskim Średniowieczu): Andechs, lipiec - październik 1993

Biuletyn Historii Sztuki
R. LVI, 1994, Nr 3
PLISSN 0006-3967

JERZY PIETRUSIŃSKI
Warszawa, Instytut Sztuki PAN

"Herzóge und Heilige - Das Geschlecht der Andechs-Meranier im europaischen
Hochmittelalter" (Książęta i święci - ród Andechs-Meran w europejskim Średniowieczu),
Andechs, lipiec - październik 1993*

W lecie 93 r. otwarta została wystawa Książęta i Święci
w opactwie benedyktyńskim w Andechs nieopodal Mona-
chium, przygotowana przez Instytut Historii Bawarskiej. Wy-
stawa ta wzbudza z naszej strony zainteresowanie nie tylko
dlatego, że dotyczy rodziny i bezpośrednio osoby świętej
księżnej śląskiej Jadwigi, oraz nie tylko dzięki temu, że na
wystawie znalazły się związane z nią dokumenty i obiekty
artystyczne z muzeów, archiwów i kościołów w Polsce -
wystawa ta wydaje mi się ważnym przyczynkiem historycz-
no-kulturalnym do roli i znaczenia w różnych domenach
działania domów panujących i rodów władczych czy rodzin
najwyższej arystokracji europejskiej w średniowieczu, do
której w XIII w. należał także śląski dom Piastów.
Zanim przejdę do samej wystawy, warto parę słów po-
święcić jej autorom i organizatorom, samym założeniom wy-
stawy i jej organizacji. Instytut Histori i Bawarskiej1 (Haus der
Bayerischen Geschichte) jest instytucją czy wręcz agendą
rządu bawarskiego (Bayerische Staatskanzelei), powołaną w
1985 r., aby uprzystępniać wszystkim warstwom społeczeń-
stwa, a zwłaszcza młodzieży bogactwo kulturalne i dziejowe
Bawarii, aby przedstawiać w ujęciach historyczno-kultural-
nych rozwój bawarskiej wspólnoty państwowej i państwa
bawarskiego aż do współczesności, aby wspierać i pielęgno-
wać świadomość historyczną, sprawiając że dziejowa spuści-
zna Bawarii stanie się pożyteczna dla przyszłości w wymiarze
ogólnoniemieckim i ogólnoeuropejskim . W celu owego bu-
dowania i popularyzowania bawarskich tradycji Instytut or-
ganizuje wystawy i odczyty, wydaje publikacje, prowadzi
dokumentację filmową i ikonograficzną do historii Bawarii.
Wydawnictwa, prowadzone w zasadzie w dwu seriach: ksią-
żek i popularnych zeszytów, obejmują historię polityczną,
gospodarczą i społeczną oraz historię kultury Bawarii od
Celtów i Bajuwarów, poprzez dzieje bawarskich Krzyżaków,
bawarskich chłopów i gospodarkę wiejską po historię i kulturę
bawarskich Żydów, ujmują więc i upowszechniają w wybra-
nych tematach tradycje historyczne kraju w różnych zakre-
sach i zasięgu (Heimat-, Regional-, Landesgeschichte). Insty-
tut ten - sprawnie kierowany przez prof. Clausa Grimma, do

II. 1. Św. Jadwiga, miniatura w kodeksie " Legendy św.
Jadwigi", 1353 r. J. Paul Getty Museum, Malibu (USA)
Fig. 1. St Hedwig. Miniaturę in the "Legend of St Hedwig’s"
Codex, 1353. J. P. Getty Museum, Malibu