Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 56.1994

DOI issue:
Nr. 3
DOI article:
Czechowicz, Bogusław: Małgorzata Kaganiec, Meraldyka Piastów śla̜skich 1146-1707: Katowice 1992 (Rozprawy i studia Muzeum Śla̜skiego), ss. 192, il. czar.-biał. 33, il. barw. 2.
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Biuletyn Historii Sztuki
R. LVI, 1994, Nr 3
PL ISSN 0006-3967

Małgorzata Kaganiec, Heraldyka Piastów śląskich 1146-1707, Katowice 1992 (Rozprawy
i studia Muzeum Śląskiego), ss. 192, il. czar.-biał. 33, il. barw. 2.

BOGUSŁAW CZECHOWICZ
Wrocław

Książka M. Kaganiec powstała w oparciu o rozprawę
doktorską, obronioną na UMCS w Lublinie. Stanowi ona
podsumowanie wieloletnich, polskich i niemieckich badań
nad śląską heraldyką piastowską; badań, nad których wynika-
mi, zarówno ze strony niemieckiej, jak i polskiej, bardzo
często ciążył niekorzystny balast uwarunkowań polityczno-
ideologicznych.
Omawiana praca stawia sobie za cel odpowiedź na pyta-
nie o charakter śląskiej heraldyki piastowskiej. W kolejnych
rozdziałach książki Autorka omawia poszczególne elementy
składające się na piastowskie godło: półksiężyc i krzyż, orła
z przepaską i krzyżem, szachownicę, a także barwy, kształty
tarcz herbowych i klejnot oraz obce elementy w śląskiej
heraldyce piastowskiej (rozdziały I-IV, s.12-173). Poszcze-
gólne składniki herbu przedstawiane są w ujęciu chronologi-
cznym, od momentu ich pojawienia się aż do "wygaśnięcia".
Uwagę swoją M. Kaganiec wyraźnie koncentruje na średnio-
wieczu, zwłaszcza na wiekach XIII-XIV. Wpływa na to nie-
wątpliwie swego rodzaju atrakcyjność rozważań nad genezą
i początkami danego elementu, jak i lepszy stan opracowania
źródeł z tego okresu, co nie znaczy oczywiście, że zaniedbane
zostały przekazy późniejsze, głównie nowożytne. Bazę
źródłową stanowiły bowiem nie tylko oryginalne pieczęcie
czy numizmaty, ich reprodukcje, odrysy i opisy zawarte w
literaturze przedmiotu oraz w dawnych herbarzach, ale także
dzieła rzeźby (głównie sepulkralnej) i malarstwa. O tym, że
badania Autorki ciążyły ku wiekom średnim, przy jednoczes-
nym mniej wnikliwym potraktowaniu nowożytności, przeko-
nuje rozdział VI: Rola herbu piastowskiego w XVII- i XVIII-
wiecznej alegorii (s. 174-179). Zwabionego takim tytułem
czytelnika, a zwłaszcza historyka sztuki, oczekującego inte-
resującej interpretacji przekazów wizualnych z tego czasu,
dokonanej z perspektywy innej dyscypliny, spotyka tu mały
zawód. M. Kaganiec nie wyszła bowiem poza dawno już
wyrażone stwierdzenia dotyczące programów ideowych pia-
stowskich fundacji artystycznych i nowożytnych mauzoleów
książęcego rodu. Ich autorami byli, wielokrotnie przywoły-
wani w przypisach, H. Dziurla, K. Kalinowski, J. Przała i A.
Więcek1 . Dla odmiany, za szczególnie cenny uznać należy

rozdział V, poświęcony - jak to określono w tytule - niektó-
rym zagadnieniom heraldyki Piastów śląskich. Omówiono tu:
Heraldykę księżnych i księżniczek piastowskich, Heraldykę
duchownych z rodu Piastów, oraz Heraldykę Piastów niedy-
nastycznych, czyli zagadnienia nie zarysowane dotąd cało-
ściowo w piśmiennictwie.
Zasadnicze kwestie poruszone w pracy będą z pewnością
dyskutowane przez historyków. Sama książka M. Kaganiec
prowokuje do tego, co jest raczej zaletą niż wadą pracy
naukowej. Autorka ustosunkowuje się do dawniej wyraża-
nych sądów, zestawia je, poddaje krytyce. Pozostawiając
wynikające z podjętych tu rozważań wnioski ocenie specjali-
stów w dziedzinie nauk pomocniczych historii, na tym miej-
scu warto jedynie zwrócić uwagę na niektóre przynajmniej
fragmenty, mogące bezpośrednio zainteresować historyka
sztuki. Jest to o tyle uzasadnione, że dzieła rzeźby, malarstwa
i rzemiosła artystycznego (tłoki pieczętne czyli wyroby złot-
nicze) zostały - jak już wspomniano - przez Autorkę wyko-
rzystane w szerokium zakresie.
Jako nader interesująca jawi się kwestia datowania pier-
wszego, zachowanego obecnie szczątkowo, rytego nagrobka
Bolesława Wysokiego w Lubiążu. Na początku XIV w. został
on powtórnie wykorzystany jako element nagrobka Konrada
żagańskiego. W tym samym czasie Bolesława Wysokiego
upamiętniono nowym pomnikiem. Ponad sto lat temu A.
Schultz, a znacznie później J. Kębłowski, próbowali na pod-
stawie zachowanych fragmentów rytu rekonstruować rysunek
postaci Bolesława Wysokiego2 . Dopatrzono się tam tarczy z
orłem, przez pierś którego biegła przepaska z zakończeniem
o kształcie trójlistnym. M. Kaganiec dostrzega jednak pewne
sprzeczności związane z dotychczasowym datowaniem za-
bytku na około 1234 r. A mianowicie trójlistne zakończenie
typowe jest — zdaniem Autorki —raczej dla godeł XIV-wiecz-
nych, a do końca XIII w. zakończenia były spiczaste. Także
kształt tarczy Bolesława Wysokiego z jego pierwszego na-
grobka należałoby wiązać raczej z drugą połową XIII w. To
pozwala datować płytę księcia na okres późniejszy, choć
Autorka bliżej go nie precyzuje. Powyższe wątpliwości służą
zakwestionowaniu nagrobka Bolesława Wysokiego jako