Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 56.1994

Nr. 3
Paszkiewicz, Piotr: Instytut Sztuki PAN w 1993 ROKU

KRONIKA NAUKOWA

jących (pod red. Janusza Derwojeda). Ważne z punktu widze-
nia badań nad polskimi środowiskami artystycznymi poza
granicami kraju było opublikowanie tomu studiów Między
Polską a światem. Od średniowiecza po lata II wojny świato-
wej (red. Mieczysław Morka i Piotr Paszkiewicz). Wyniki
badań nad sztuką dawną prezentowały książki: Herkules i
Dawid z rodu Jagiellonów Anny Boczkowskiej, kolejny tom
Inwentarza drewnianej architektury sakralnej w Polsce —
Kościoły w Wielkopolsce XVI wieku Ryszarda Brykowskiego
i Grażyny Ruszczyk, katalog wystawy w Muzeum Narodo-
wym w Warszawie Gdzie Wschód spotyka Zachód Jerzego
Malinowskiego, Między Padwą a Zamościem. Studia z histo-
rii sztuki i kultury nowożytnej ofiarowane Profesorowi Jerze-
mu Kowalczykowi oraz Obraz Najjaśniejszego Pana Stanisła-
wa Augusta (1744-1770) Jakuba Pokory. W ramach badań nad
sztuką XIX i XX wieku ukazały się: Olgierd Szlekys i sztuka
wnętrza Ireny Huml, Matejko. Obrazy olejne (t.I-II) ze wstę-
pem Jerzego Malinowskiego oraz Posągi i ludzie. Antologia
tekstów o rzeźbie 1815-1889 Aleksandry Melbechowskiej-
Luty i Piotra Szuberta, jak również Sejm i Senat. Architektura
i wnętrza Bożeny Wierzbickiej. Na osobną uwagę zasługuje
wydany w wersji polsko-niemieckiej we współpracy z Biurem
Wystaw Artystycznych w Olsztynie katalog wystawy Atlan-
tyda Północy. Dawne Prusy Wschodnie w fotografiach z lat
1864-1964, obejmującej ponad 500 fotogramów ze zbiorów
Archiwum Fotograficznego Instytutu obiektów zabytko-
wych, z których większość już nie istnieje. Wystawa cieszyła
się dużym zainteresowaniem prasy i telewizji i w następnym
roku rozpoczęła wędrówkę po muzeach i ośrodkach nauko-
wych Polski i Niemiec. Warto odnotować, iż drukiem ukazała
się Historia sztuki od czasów najdawniejszych po dzień dzi-
siejszy Horsta W. Jansona, której tłumaczenia dokonał zespół
pracowników Instytutu Sztuki pod redakcją Piotra Paszkiewi-
cza. We współpracy z Instytutem natomiast wydawnictwo
BGW wydało w serii "Galeria Mistrzów Malarstwa" album
Botticelli Marii Laury Testi Cristiani w tłumaczeniu pracow-
nika placówki (Hanna Podgórska).
Stabilniejsza niż w roku poprzednim sytuacja finansowa
Instytutu pozwoliła na organizację bądź współorganizację
wielu konferencji i sesji naukowych, w tym czterech w zakre-
siehistorii sztuki. Wymienić tu należy dwa sympozja między-
narodowe: Kultura i polityka. Wpływ polityki rusyfikacyjnej
na kulturę zachodnich rubieży Imperium Rosyjskiego, 1772-
1915, zorganizowane przez mgr. Dariusza Konstantynowa i
dr. Piotra Paszkiewicza, w którym uczestniczyli przedstawi-
ciele ośrodków naukowych także w Petersburgu, Wilnie,
Rydze i Mińsku, oraz Sztuka Rusi Koronnej w okresie nowo-
Niniejsze sprawozdanie, poza omówieniem ogólnej sytu-
acji Instytutu Sztuki, ogranicza się do prezentacji osiąg-
nięć placówki w zakresie sztuk plastycznych.

żytnym. Architektura i rzeźba (org. prof. Jerzy Kowalczyk)
połączone z objazdem naukowym po Ziemi Przemyskiej.
Sztuce najnowszej poświęcona była natomiast sesjana
przełomie tysiącleci, zorganizowana przez prof. Jana Rylkego
i dr. Piotra Paszkiewicza, która towarzyszyła wystawie w
Galerii Domu Artysty Plastyka przy ul. Mazowieckiej w
Warszawie. Wraz z Towarzystwem Opieki nad Zabytkami,
Naczelnym Architektem miasta Warszawy oraz Stowarzysze-
niem Konserwatorów Zabytków był Instytut natomiast
współorganizatorem sesji Skarpa Warszawska (org. dr Boże-
na Wierzbicka).
Charakter propagandowy miała otwarta 6 maja wystawa
w bibliotece Instytutu Sztuki, ukazująca najciekawsze zakupy
dokonane ze środków przyznanych przez Getty Trust, druga
tego rodzaju w historii placówki. Wystawa tym ważniejsza,
iż zamykająca dwuletni okres obsługi grantu w wysokości 50
tys. dolarów, pozytywnie ocenionego przez ofiarodawcę.
Zaprzeczeniem niejako obiegowej opinii o kryzysie fi-
nansowym w nauce była współpraca zagraniczna Instytutu.
Ogółem zrealizowano blisko 80 wyjazdów, przyjmując ponad
20 gości z zagranicy, w tym kilku, jak np. dr. Arnolda Nessel-
ratha z Biblioteki Hertziana, z wykładami. Novum były wy-
jazdy realizowane nie tylko w ramach malejących coraz bar-
dziej "limitów" przyznawanych placówce przez Polską Aka-
demię Nauk, czy umów dwustronnych o współpracy Instytutu
Sztuki z partnerami na terytorium byłego Związku Radziec-
kiego, która to współpraca wobec kłopotów finansowych
ośrodków zagranicznych natrafia na coraz większe trudności,
ale również wyjazdy sponsorowane w całości lub częściowo
przez Instytut, jak choćby do Stanów Zjednoczonych czy
Wlk. Brytanii. Miarąprestiżu Instytutu jest także ścisła współ-
praca, jaką Pracownia Słownika Artystów nawiązała z reda-
kcją wydawanego w Lipsku Allgemeine Kilnstler Lexikon, na
której zamówienie napisano 78 biogramów oraz przygotowa-
no wykaz nazwisk polskich artystów, którzy w słowniku tym
znaleźć się powinni. Instytut uczestniczył też w pracach nad
Atlas mondialpluridisciplinaire sur le baroque,jaki powstaje
w ramach międzyregionalnego programu UNESCO "Les
Espaces du Baroąue".
Mimo że nie wszystkie problemy natury finansowej zo-
stały w 1993 roku rozwiązane, przeprowadzona wcześniej
restrukturyzacja, zwiększone nakłady finansowe w związku z
pozycją zajmowaną przez Instytut, wzrastające oprocentowa-
nie rachunków bankowych oraz funkcjonująca umowa z firmą
Siemens-Nixdorf pozwalały spoglądać na rok 1994 z większą
ufnością w postępującą stabilizację placówki.
Piotr Paszkiewicz
Warszawa, Instytut Sztuki PAN