Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 56.1994

Nr. 4
Woźniak, Michał: Małgorzata Kaganiec, W odpowiedzi Bogusławowi Czechowiczowi na recenzje̜ ksia̜żki Silber und Gold, Augsburger Goldshcmiedekunst für die Höfe Europas, Bayerisches Nationalmuseum w Monahcium, 23 lutego - 29 maja 1994

RECENZJE I POLEMIKI

11.6. Wielka dekoracja stołu z serwisu dla Hildesheim B. H. Weyhe, Augsburg 1761-63 r.
Bayerisches Nationalmuseum w Monachium
III. 6. Grand table decoration with a service for Hildesheim B. H. Weyhe, Augsburg 1761-63.
B ayerisches Nationa Imuseum
in Munich

misie (kat. 32) wyobrażony jest obok tronu cesarza Jan III
Sobieski w pełnej zbroi, za nim dalsi książęcy dowódcy;
szkoda, że przywiezione przez to samo poselstwo wazy (kat.
42) nie stoją obok misy w pomieszczeniu 2., tylko w pomie-
szczeniu 7. (dział V), razem z wilkami kominkowymi i ekra-
nem, typologicznie odpowiednio, tracąc jednak historyczny
kontekst; katalog umieszcza je poprawnie w tymże samym co
taca dziale n. Trzeba podkreślić, że odstępstwa takie czy
niezgodności układu wystawy z katalogiem są całkiem spo-
radyczne. W dwóch zaś wypadkach różnice pomiędzy kata-
logiem a ekspozycją są dla niej korzystne, ekspozycja została
w ostatniej prawie chwili powiększona w stosunku do opra-
cowania katalogowego, dotyczy to berlińskiego buffet i ze-
społu dzieł Thelotta.
Pewne wątpliwości budzi dopuszczenie do udziału w
wystawie kilku dzieł o pochodzeniu niepewnym, bądź nie
dającym gwarancji co do swej książęcej proweniencji. Patera

Christopha Lenckera ok. 1608-10, ob. w Monachium (kat.
27), zaopatrzona jest w herb, datę 1611 i litery odnoszące się
do podczaszego koronnego Adama Hieronima Sieni awskie-
go, jednak zasady reprezentacyjności na dworze magnackim
w pocz. XVII w. były zapewne odmienne, choćby ze względu
na brak władztwa terytorialnego. Z kolei związek pucharu
Jobsta Zwickela ok. 1595-1600 (kat. 25) z bawarską rodziną
książęcą manifestuje się jedynie poprzez herb na tarczy trzy-
manej przez lwa w zwieńczeniu. Wprawdzie zegary w kun-
sztownych oprawach, tu typu wieżowego, wsparty na figurze
słonia, należały do okazałych i drogich, brak jednak w przy-
padku eksponowanego zabytku (kat. 47, robota złotnicza
Georga Jungmaira ok. 1620-25) żadnych wskazówek co do
dworskiej proweniencji. Podobnie niejasne pochodzenie ma
kilka zabytków sakralnych: kabinet-retabulum ok. 1600-10
(partie złotnicze przypisywane Mateuszowi Walbaumowi),
retabulum tablicowe Walbauma ok. 1620-25 czy relief Zdję-