Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 56.1994

Nr. 1-2
Bartnicka-Górska, Hanna: Zymunta Waliszewskiego lata krakowskie 1921-1924

ZYGMUNT WALISZEWSKI

II. 2. Z. Waliszewski, "Pastuszki z krowami w lesie" (inaczej
"Las"), (1922-1924), ol., wł. prywatna. Neg,: "REMPEX",
Warszawa
Ul. 2. Z. Waliszewski, "Shepherds with Cows in a Forest" (or
"Forest"), (1922-1924), oil, privateproperty. Neg.:
"REMPEX", Warsaw

wej prasie: "Atmosferę prawdziwej sztuki i młodzień-
czego zapału wnieśli w ubiegłą niedzielę formiści kra-
kowscy przywożąc ze sobą do Lwowa sporą ilość obra-
zów i zawieszając je na trzy godziny w sali Towarzystwa
Muzycznego na rusztowaniu sztalugowym, tworząc ca-
łość wysoce estetyczną. Wystawę poprzedziła prelekcja
młodego poety krakowskiego p. Młodożeńca, który siłą
i szczerością przekonania o dobrej sprawie i rzeczowo-
ścią argumentów, odpierał insynuacje, wyjaśniał ten-
dencje, chłostał ironią ignorancję. Po przemówieniu
Młodożeńca koncert grał. Grał symfonią barw nie z tego
świata w swej intensywności spotęgowanych, o warto-
ściach uczuciowych dotąd nieznanych. Sześciu było
koncertantów: Leon Chwistek, Tytus Czyżewski, Jan
Cybis, Józef Jarema, Marian Szczyrbuła, Zygmunt Wa-
liszewski"11. Już wówczas dołączył do nich Cybis, było
więc czterech przyszłych kapistów. Wspólna wystawa

lwowska, będąca dla nich pewną nobilitacją ze względu
na udział starszych formistów, dla tych ostatnich stano-
wiła, jak się zdaje, jeszcze jedną próbę wskrzeszenia
zanikającej grupy.
Chwistek i Czyżewski, obaj malarze-literaci szukali
bliższych kontaktów z futurystami. Miejscem wymiany
poglądów i zażartych dyskusji stała się "Gałka Muszka-
tołowa" - klub futurystów, który zainstalował się w
krakowskiej kawiarni "Esplanada" przy ul. Podwale 6,
gdzie oddano im do dyspozycji jedną z sal.Wnętrze to
zostało całkowicie przemalowane przez malarzy zwią-
zanych z awangardą12. Kiedy jesienią 1921 roku Cybis
przyjechał do Krakowa, prace były już na ukończeniu,
jedynie Waliszewski malował jeszcze sufit, używając
do tego dużej ilości jaj i piwa. Zawsze pociągało go
malarstwo bezpośrednio na ścianie, a miał w swym
krótkim życiu tak niewiele po temu okazji13. W nastę-
pnym roku Cybis, Jarema i Waliszewski wykonali de-
koracje malarskie w restauracji "Kresy" (ul. Sławko-

II. 3. Z. Waliszewski, "Pejzaż zimowy z chatą", 1924, ol., wł.
prywatna. Fot. u autorki
Ul. 3. Z. Waliszewski, "Winter Landscape with a Cottage",
1924, oil, privateproperty. Phot. in the possession ofthe author