Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 56.1994

Nr. 1-2
Wierzbicka, Anna: Andrzej Pronaszko: znany scenograf i zapomniany malarz

ANNA WIERZBICKA

II. 2. A. Pronaszko, "Obłąkanapątnica", 1913, akwarela
Repr wg J. Pollakówna, "Formiści"...
Ul. 2. A. Pronaszko, "Insane Pilgrim", 1913, wat er colour.
Reprod. fromJ. Pollakówna, "Formiści"...

uczelnię. Z malarstwem jednak nie zerwał. Pragnąc prze-
ciwstawić się ogólnej atmosferze zastoju, polityce wysta-
wowej Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych oraz dy-
ktaturze Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka", w
latach 1911-13, zajął się - wraz ze starszym o trzy lata
bratem Zbigniewem oraz Tytusem Czyżewskim - orga-
nizacją pierwszych Wystaw Niezależnych, wzorowa-
nych na francuskich Salons des Independants.
Tworzył wówczas obrazy, o różnorodnej tematyce,
dziś w większości znane jedynie z tytułów umieszcza-
nych w katalogach wystaw. Były to, malowane techniką
olejną i akwarelą m.in.: portrety-Dziad i Pijak (wysta-
wione w 1910)°, Dziewczyna z różą (wystawiony w
1912/Portret panny Ł.P. (wystawiony w 1913)s, Por-
tret męski, akwarela, 1913 (Muz. Narodowe w Warsza-
wie); pejzaże - Pejzaż z rzeką, olej na tekturze, 1910
(Muzeum Narodowe we Wrocławiu), Tatry9, Zielony
gaj10, Motyw z Bukowiny11 (wszystkie wystawione w
1912); obrazy rodzajowe - Chochlik polujący (wysta-
wiony w 1911)12 i Topielec^ (wystawiony w 1913),
obrazy o treści religijnej - Chrystus nauczający, Kusze-
nie i Pieta (wszystkie wystawione w 1913)14; obrazy o
tematyce związanej z symbolizmem - Triumf śmierci
(wystawiony w 1913)15 oraz liczne martwe natury. Nie-
wiele co prawda wiemy o stylu tych prac, ale tytuły
niektórych z nich- Chochlik polujący, Topielec, Triumf
śmierci - wskazują na to, że w początkowym okresie
twórczości Pronaszko pozostawał pod wpływem sztuki
Młodej Polski.

Należy sądzić, że zasadnicza zmiana w malarstwie
artysty dokonała się około 1913 r. Począwszy bowiem
od wtedy, jego obrazy nosiły już pewne cechy istotne
dla formizmu. O tym, że płótna Pronaszki różniły się od
bardziej konserwatywnych prac twórców eksponują-
cych wraz z nim w krakowskim lub lwowskim Związku
Powszechnym Artystów Plastyków czy Towarzystwie
Przyjaciół Sztuk Pięknych, świadczy list malarza do
dyrekcji TPSP we Lwowie z 21 grudnia 1913 r. Warto
go przytoczyć w całości: Szanowni Panowie! Wobec
czarnosecinnego pod względem artystycznym usposo-
bienia jurorów, którzy wolą zgniliznę starowieświet-
czyzn [sic!] od świeżych powiewów twórczości, oświad-
czam, że więcej na wystawę Lwowską obrazów moich
nie posyłam chyba, że wyżej wymienieni wyznawcy stru-
pieszałości zrezygnują z prawa sędziowania obrazów.
Proszę o natychmiastowe wysłanie mego obrazu pod
adresem Tow. Sztuk Pięknych w Krakowie zostaję z
poważaniem And. Pronaszko^.
Nś malarstwie Pronaszki "świeży powiew twórczo-
ści" polegał na stosowaniu uproszczonych i zgeometry-
zowanych form. Zmieniła się również gama tematycz-
na, prace o różnorodnej treści ustąpiły miejsca dominu-
jącej odtąd tematyce religijnej. Pomiędzy rokiem 1913
a 1916 Pronaszko wykonał dwa cykle obrazów: Z domu
obłąkanych i Złożenie do grobu (inaczej Pajace lub
Gusła). Z pierwszego zachowała się jedynie akwarela
Obłąkana pątnica, [il. 2], w której przeważa linia sinu-
soidalna, a ekspresję syntetycznie potraktowanej, zgeo-